Besök i en av Kapstadens kåkstäder – twist i hjärnan :) Del 1

På förmiddagen dag 2 på vår resa till Sydafrika besökte vi på en kåkstad, Kwa-Langa, kallad Langa. Kl 9.00 blev vi upphämtade av guiden utanför vårt boende, An African Villa. Som turist bör man åka med guide, det är inte lämpligt att åka dit utan, pga alla brott och missbruk i de här samhällena. Vi var en minibuss fylld med nyfikna turister som ville veta mer om historien bakom varför det blivit så här, hur den nuvarande regeringen jobbar med förbättring för de som lever i kåkstäder och hur det faktiskt ser ut där. Vi stannade på olika ställen och fick information om bl a District six där allt kring apartheid började runt 1949. Jag ryser när jag hör allt om den mörka historien, men särskilt om att alla sydafrikaner vid den här tiden fick ett pass. Ett pass med antingen ett W. För white. Eller med ett C. För coloured. Eller ett B. För black. Eller som för dem som stod lägst i rang, de med ett D. För dumbheads. Så fruktansvärt.

Det är skillnad på C och B, coloured och black. När holländarna bosatte sig i Kapprovinsen runt 1650 var det inga inga svarta som ville arbeta för dem. Man hämtade därför slavar i Asien, i länder som Indonesien, Kina och Indien. De skiljs från den inhemska befolkningen genom att kallas för coloured.

När vi kom in i kåkstaden parkerade vi minibussen och gick till fots runt och tittade. Jag ville fotografera, men kände samtidigt att det var fel att vi vita gick och tittade på dem och fotograferade, som om invånarna här vore udda, annorlunda. Men guiden sa att vi skulle fota och gärna visa världen hur det är här och hur de lever. Och vi märkte genast hur roligt barnen tyckte det var att bli fotade:

Langa spexande barn - Breddgrad43

Små teater-apor!

Langa flicka röd orange kläder- Breddgrad43

Efter fotomodellandet ville de gärna se hur de såg ut, och när de såg sig själva i kameran skrattade de jättehögt och ville bli fotade igen.

Langa barn sittande - Breddgrad43

Såå fint litet barn!

Langa barn utanför hostel - Breddgrad43

Barn som leker bland tvätten.

Därefter kom vi till en affär. Så här ser det ut, det är skeppscontainrar med galler för luckan. På insidan av den sitter info om vad man säljer. Detta är s k mobila butiker, slutar affärerna att gå bra just här, flyttar man vidare till en annan del av kåkstaden.

Langa Butik - Breddgrad43

Detta är utsidan av ett s k hostel. För längesedan kom män från landsbygden och arbetade i Kapstaden på vardagarna. De fick då en sängplats i detta hostel. Det var tre sängar i varje rum. Varje arbetare hade en säng och inget mer. När tiderna blev bättre kunde de även låta sin familj komma och bo här. Men de fick inte mer utrymme utan alla fick sova i samma säng. Och så är det fortfarande. I ett rum bor idag ca 10-12 personer. Rummen är ca 10-11 kvadratmeter.

Langa hostel utanför 2 - Breddgrad43

Utsidan av ett s k hostel i Langa.

Langa hostel utsidan - Breddgrad43

Charmigt! Trots den enorma fattigdomen finns möjlighet att se på tv från olika delar av världen.

Langa mamma och barn - Breddgrad43

Mamma och barn som hämtat vatten utanför hostelet.

En kvinna sitter och tvättar i det kombinerade allrum/matrum som finns i hostelet.

Langa kvinna som tvättar - Breddgrad43

På väggen finns en elautomat. Du stoppar i mynt för att få el i huset, precis som våra gamla tiders telefonautomater. När myntet/tiden är slut blir det mörkt.

Langa elapparat - Breddgrad43

Denna kvinna bjöd in oss till henne och hennes familjs rum. Det var verkligen ett compact living men med betydligt sämre standard än den IKEA erbjuder oss. Det som slår oss, trots att allt är slitet och gammalt, är att det är rent och det luktar fräscht.

Langa Pierre och kvinna -Breddgrad43

Pierre med kvinnan som bor i ett rum med nio andra personer.

Langa rum - Breddgrad43

Modernt på deras sätt.

Langa kylskåp - Breddgrad43

Kylskåp och några kokplattor i rummet.

Langa rum 2 - Breddgrad43

Vi promenerar vidare och möter befolkningen på väg till en liten marknad.

Langa tweenies - Breddgrad43

På marknaden säljs allt möjligt, mycket är tillverkat av de material de kan komma över. Exempelvis väskor av gamla vinylskivor.

Langa väska av vinylskiva - Breddgrad43

Vi vandrade vidare och mötte de här tillgivna och fantastiskt söta barnen.

Langa Pierre och barn - Breddgrad43

Langa Sofie och barn - Breddgrad43

Langa flicka med flätor - Breddgrad43

Den här lilla tjejen har så härligt här!

Langa flicka härligt hår - Breddgrad43

Så otroligt fin med örhängen och allt!

Att besöka Langa skapade verkligen en twist i min hjärna. Invånarna var glada och gästvänliga, barnen lekte och så var det ju söndag, veckans bästa dag för dem. Men, med vårt sätt att tänka, skulle jag inte bli förvånad om de klagade på livet, tillvaron, fattigdomen osv. Men det syntes inget av det. Det ger mig en tankeställare, varför är vi så duktiga på att klaga, vi som lever i ett överflöd av mat, har tak över huvudet och värme när vi behöver? Jag är så oerhört glad över att jag fått uppleva detta. Jag känner mig rik i hjärtat och själen över att jag förstår hur olika människors förutsättningar är. Och jag vill tillbaka. Absolut att jag ska åka tillbaka.

Regeringen skapade under Mandelas tid ett program för kåkstäderna i Sydafrika som heter The Reconstruction and Development Programme som bl a innebär att alla som bor i kåkstäder ska få riktiga hus att bo i. Denna utveckling har kommit en bit på väg i vissa delar av Langa vilket ovanstående bilder visar. I nästa inlägg ska ni få se hur det ser ut där man ännu inte fått någon hjälp. Där det fortfarande är riktigt illa.